Programajánlat
Híreink

Beszámoló a X. Kiskun-Neptunusz Észlelőtáborról

Idén tizedik alkalommal került megrendezésre a Kiskun-Neptunusz Csillagászati Észlelőtábor a jászszentlászlói Kézműves Tanyán, július 12-ei kezdettel.

Csillagos nap a Planetáriumban

Még 2009-ben egy Zöldernyős egyeztetésen azt beszéltük meg, hogy 2010 tavaszán az egyik nagyrendezvénynek, a Kecskeméti Planetárium ad otthont. Így került megszervezésre március 21.-i Csillagos nap a Planetáriumban. Aki a programokon részt vett, az megtapasztalhatta, hogy a csillagászat valóban szintetizáló tudományág (az asztronómiának minden természettudományhoz van köze), és a természetvédelemmel is sok kapcsolódási pontja van.
Cikkek, érdekességek

Szembenállásban a Jupiter

Augusztus végén, a késő esti órákban biztosan sokaknak feltűnt a délkeleti égbolt alján „kúszó” Jupiter bolygó, amely planéta nyugodt, pislogás mentes fényével kiemelkedett a környező égitestek közül.

Bolygósorakozó

A meleg júliusi és augusztusi estéken az égi csodák folyton változó sorában lehet részünk, ha derült égbolt esetén olyan helyszínt keresünk, ahonnét áttekinthető a nyugati látóhatár feletti égbolt. Legutóbb az ezredforduló körüli években láthattunk több bolygót az esti égen, de most mintegy 50 fok hosszúságú láncban akár négyet is megszámlálhatunk.
Észleléseink leírása

2011 első teljes holdfogyatkozása

Az idei év igen szerencsés a teljes holdfogyatkozások szempontjából, hisz a szerencsések és a figyelmesek, akár kettőben is gyönyörködhetnek. Az első rögtön, a nagyon kellemes koranyári időszakban volt megfigyelhető. Az alábbiakban Szőlősi Attila tagtársunk élménybeszámolóját adjuk közre...

Januári Hold észlelés

Holdészlelés (2.) írta: Rab Attila, helyszín: 6000 KecskemétDátum: 2011. január 25.Idő: hajnali 1:45-2:45 U T: 0:45-1:45Nyugodtság: 6 - lassú hullámzásÁtlátszóság: 3,5 – hideg, csendes időMűszer: 102/1000 Skywatcher akromatikus refraktorMechanika: SW AutotrackOkulárok: 25mm, 20, 10, 7.5, 6.5, 6 Plössl, Barlow 2XSzínszűrő: sárga (alkalmanként használtam az egyszerű, kisméretű kráterek megfigyelésére)Leghasznosabb nagyítások: 133x - 7,5mm; 153x - 6,5mm; 166x - 6mm okulárokkal Leírás: Eredetileg a Szaturnuszt akartam észlelni, de a légköri hullámzás miatt nem kaptam jó képet, így belevetettem magam a Hold látványosságaiba. Szabad szemmel nagyon szépen látszott, ahogy a Hold, a Szaturnusz és a Spica (Szűz csillagkép alfa Virgo) szabályos háromszög alakban (egymástól kb. 120 fokos szöget bezárva) látszik az égen. Holdhalót nem láttam. Leírásomat igyekszem szemléletesebbé tenni a Google Moon programból kiemelt akkori fényviszonyokhoz igazított képeivel.
Csillagászati könyvismertetések